Programma

We willen ons project graag aan jullie voorstellen met de slogan veilig thuis in een welvarend Tessenderlo.

In de eerste plaats betekent dit voor ons dat iedereen zich hier thuis moet kunnen voelen, ongeacht je nu in één van de gehuchten of het centrum woont, en ongeacht je leeftijd, origine, geslacht of wat dan ook. Opdat je je hier thuis zou voelen willen we intensief communiceren over de beslissingen die we nemen. Die beslissingen willen we trouwens graag samen met jou nemen. We vinden inspraak immers heel belangrijk!

Om je vlot te kunnen verplaatsen in de thuis die Tessenderlo voor je is, willen we sterk inzetten op je mobiliteit, op welke manier je je ook wenst te verplaatsen. Om dit ten slotte ook op een veilige manier te kunnen doen willen we veel aandacht schenken aan jouw veiligheid, en dat in al z’n facetten. Want… Veilig thuis in een welvarend Tessenderlo, daar gaan we voor!

De links in bovenstaande tekst brengen je naar de vier speerpunten, deze link naar ons volledige programma!

Veiligheid, een zaak van élke Looienaar

Inleidend

Veiligheid is niet voor niets één van de speerpunten van ons project. Iedereen heeft immers het recht om te werken, ontspannen & wonen in een veilige straat, buurt en gemeente. Daarom willen we een kordaat en doordacht veiligheidsbeleid op poten zetten, met een gezond evenwicht tussen het recht op veiligheid en andere fundamentele rechten, zoals de bescherming van het privé-leven.

Veiligheidsbeleid gaat niet enkel over middelen maar ook over een ‘cultuur’ waarbij elke Looienaar beseft dat ook hij zijn steentje moet en vooral kán bijdragen aan een veilig(er) Tessenderlo.

Van een onveiligheidsgevoel naar een solide veiligheidscultuur

Criminaliteitscijfers zijn niet altijd rechtstreeks gelinkt aan het onveiligheidsgevoel. Het is echter wel zeer belangrijk dat het beleid dit gevoel altijd ernstig neemt. Dit willen we in de 1e plaats doen door in kaart te brengen waar de Looienaars van wakker liggen. Hierbij kan o.a. de ‘Veiligheidsmonitor’ (steekproefsgewijs bevolkingsonderzoek m.b.t. veiligheid) zeer waardevolle informatie opleveren.

I.s.m. de politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo bepalen we de prioriteiten per straat/buurt/gehucht. Voor N-VA Tessenderlo zijn o.a. volgende thema’s zeer belangrijk:

• Aanpak kleine criminaliteit, zoals bvb. sluikstorten en drugsproblematiek
  • Verkeersveiligheid verhogen, met bijzondere aandacht voor schoolomgevingen, dit door o.a. het meer gebruik maken van actieve borden en het onderzoeken waar deze buurten autoluw kunnen gemaakt worden bij het begin en einde van de schooldag
  • Veel actiever inzetten op moderne technologieën, zoals camera’s (onbemand en waar wenselijk met nummerplaatherkenning), Be-Alert, buurtpreventie via WhatsApp en BIN’s (BuurtInformatieNetwerken)

Via burgerinitiatieven als BIN en WhatsApp kan ook jij actief een bijdrage leveren aan een veilige buurt, en dat is een win-winsituatie voor alle partijen: de Looienaar, het gemeentebestuur en de politiezone.

Campagne

Dit actieve veiligheidsbeleid zullen we via verschillende acties tot bij de Looienaars brengen. Deze acties zijn idealiter een wisselwerking tussen ideeën van het gemeentebestuur en de Looienaars zelf.

Eén logo/mascotte creëert herkenbaarheid voor alle opeenvolgende campagnes. Het ontwerp hiervan kan voorwerp uitmaken van een door het gemeentebestuur uitgeschreven wedstrijd. Dit logo zullen we dan gebruiken voor alle promotie rond de verschillende acties. Door bvb. t-shirts te ontwerpen met dit logo kunnen we o.a. zwerfvuilrapers letterlijk een gezicht geven.

En misschien kunnen we ook wel eens nadenken over een (jaarlijkse) ‘Veiligheidsprijs’ naar analogie met o.a. de titel van ‘Vrijwilliger van het jaar’.

Dit alles moet leiden tot een solide veiligheidscultuur, gedragen door álle Looienaars, waarbinnen vrijheid en vertrouwen weer volop kunnen floreren.

Mobiliteit, een basisrecht voor elke Looienaar

Mobiliteit is een steeds bewegend gegeven, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoewel, ook in Tessenderlo blijven we niet gespaard van de nodige knelpunten op dit gebied.

Een evenwichtig mobiliteitsbeleid uittekenen is anno 2018 niet eenvoudig. N-VA Tessenderlo wil resoluut de kaart trekken van fietsers en voetgangers, maar wil zeker de auto niet wegpesten, ook niet uit het (handels)centrum van Tessenderlo.

Efficiënte verkeerscontroles en veilige infrastructuur enerzijds en plichtsbewuste en goed geïnformeerde weggebruikers anderzijds, zijn voor N-VA Tessenderlo belangrijke hoekstenen van een doordacht mobiliteitsbeleid.

Een onderbouwd en gedragen mobiliteitsbeleid uittekenen vraagt tijd. Toch is N-VA Tessenderlo van mening dat we ook op korte termijn al enkele acties moeten en kunnen ondernemen (waar nodig in overleg met andere bevoegde overheden) die een belangrijke impact hebben op zowel veiligheid als leefbaarheid.

Denken we hierbij o.a. aan:

• de herinrichting van enkele gevaarlijke kruispunten. Voorbeelden hiervan zijn de kruising van de Stationsstraat met de Heilig-Hartlaan en van de Geelsebaan met de Neerstraat;
  • de aanpak van doorgaand (zwaar) verkeer in de kernen en van sluipverkeer, door verkeersremmende ingrepen en waar aangewezen controles;
  • het verder uitbouwen van het openbaar vervoer. Met name in Engsbergen en Schoot is er grote nood aan een (betere) ontsluiting. Als gemeentebestuur hebben we hier helaas geen beslissingsbevoegdheid in. Het is echter wél onze verdomde plicht om hierover intensief en volhardend in gesprek te gaan met de hogere, bevoegde overheden!
  • een herinrichting van de Markt. N-VA Tessenderlo vindt dat de auto blijvend zijn plaats moet kunnen hebben op de Markt. De beschikbare ruimte kan echter efficiënter worden gebruikt. Ook zal het de veiligheid, niet in het minst die van fietsers en voetgangers, sterk ten goede komen om het aantal in- en uitritten en de mogelijkheid tot éénrichtingsverkeer te bekijken. Groen en blijvend (kort)parkeren kunnen volgens ons hand in hand gaan!

Daarnaast is een degelijke planning -volgens prioriteit- van verschillende werken noodzakelijk, om te voorkomen dat inwoners quasi gegijzeld worden in hun huis, tenzij ze ettelijke kilometers rondrijden om bvb. letterlijk naar de bakker te gaan. Codewoord hierbij is communicatie & overleg, zowel met jou als inwoner als met de andere bevoegde overheden!

In het globale Looise mobiliteitsbeleid op middellange termijn staan volgende aspecten voor N-VA Tessenderlo voorop:

• Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit in al z’n facetten willen we volop aanmoedigen. Het gemeentebestuur kan hierop inzetten door o.m. het nog meer bevorderen van een fietscultuur en hiervoor ook de nodige infrastructuurwerken te doen.

• Aanleggen van fietsstraten, waarbij fietsers voorrang hebben op automobilisten;
  • Verdere (her)aanleg van diverse fietspaden of -indien aan de orde- hiervoor overleggen met de buurgemeenten en de bevoegde overheden, bvb. bij de Geelsebaan en Turnhoutsebaan;
  • Ondertunneling van het fietspad van Gerhagen richting Averbode ter hoogte van de kruising met de Turnhoutsebaan. Dit is geen goedkope ingreep, maar N-VA Tessenderlo is ervan overtuigd dat het elke cent waard zal zijn!
  • Fietsen aanmoedigen door kleine ingrepen: het wegwerken van borduren bij het oprijden van het fietspad bij kruisingen, gevaarlijke punten minstens signaliseren, duidelijk de plaats van de fietser aangeven bij de voor automobilisten verkeersremmende of -versmallende ingrepen.

Het gemeentebestuur heeft als eerste taak om de infrastructuur zo uit te bouwen dat elke weggebruiker zijn plaats heeft. Sensibilisering zal op termijn leiden tot een mentaliteitswijziging, waarbij het voor de Looienaar een tweede natuur wordt om zich vaker te voet of met de fiets doorheen de gemeente te bewegen, óf minstens echt rekening te houden met deze weggebruikers.

• Randparkings
    Naast de blijvende mogelijkheid van (kort)parkeren op de Markt en in de straten er rond, wil N-VA Tessenderlo ook de randparkings verder uitbouwen, met aandacht voor camerabewaking. Dit komt zowel de leefbaarheid & verkeersveiligheid ten goede als de vele handelaars die ons Centrum rijk is!
  • Reglementering
    Vele Looienaars stellen zich vragen bij de vele ‘zone 30/50’- gebieden in de gemeente. Laat ons wel wezen, voor N-VA Tessenderlo is veiligheid steeds prioritair! Op sommige plaatsen stelt zich echter de vraag of een redelijke snelheidsbeperking in combinatie met adequate controles niet beter de verkeersveiligheid kan dienen. Daarnaast is er ook nood aan een inventarisatie van de kruispunten met de ‘voorrang van rechts’- regel. Daarna moet voor elke plek bekeken worden of dit de veiligste situatie is voor alle weggebruikers, en of de signalisatie afdoende is.
  • Vrachtroutenetwerk
    Een netwerk voor zwaar verkeer, uitgewerkt i.s.m. de buurgemeenten, moet de kernen maximaal ontlasten en leefbaar houden. Dit netwerk kan ingebed worden in een ruimer regionaal mobiliteitsplan (voor West-Limburg), waaraan wij als Tessenderlo voluit willen meewerken.

Tessenderlo, een ‘thuis’ voor en in elk gehucht

Tessenderlo, een uniek klavertje vier

Hulst, Engsbergen, Schoot en het Centrum met de Berg, vormen samen een uniek klavertje vier. Voor N-VA Tessenderlo is het essentieel dat deze 4 delen symbool staan voor 4 evenwaardige kernen, elk met zijn eigen identiteit, sterktes en aandachtspunten, maar ook en vooral, elk even belangrijk voor het gemeentebestuur.

Centrum en Berg

Het centrum is omwille van zijn ligging de thuis van een aantal basisfuncties. Daarnaast is er historisch ook een aanzienlijke industriële activiteit gegroeid, die mee het beeld van de Berg en het Centrum bepaalt. Laten we vooral niet vergeten dat we de huidige Looise welvaart voor een groot deel te danken hebben aan deze activiteit.

Hulst

Een groot deel van de Looise industrie is op Hulsts grondgebied gevestigd. Daarnaast is Hulst op gebied van aantal inwoners het grootste gehucht van Tessenderlo. De uitdaging is hier dan ook resoluut het met elkaar verzoenen van enerzijds leefbaar wonen en anderzijds het in stand houden van industriële activiteiten op een correcte en toch werkbare manier.

Engsbergen

Engsbergen is een landelijk gehucht waar de afgelopen jaren veel aandacht werd besteed aan het creëren van nieuwe woongelegenheden. Bij het aansnijden van nieuwe gebieden (en dat geldt trouwens voor het hele Looise grondgebied) moeten we grondig kijken naar de specifieke noden van potentiële nieuwe bewoners, rekening houdend met de veranderende woonbehoeften en met alle leeftijdsgroepen.

Schoot

Schoot herbergt met Gerhagen een prachtig en bovendien uniek natuurgebied. Het gehucht is echter méér dan enkel dat. Het lijkt wel of de woonkern van het gehucht compleet aan de aandacht ontsnapt is. Uitdaging is dan ook om deze nieuw leven in te blazen. Twee belangrijke thema’s zijn het opnieuw aantrekken van (lokale) handel en het verhogen van de bereikbaarheid via het openbaar vervoer. Aan het gemeentebestuur de dringende taak om grondig te bekijken hoe ze deze zaken kan ondersteunen.

Een klavertje vier dat geluk brengt voor élke Looienaar

Waar je ook woont, in één van de gehuchten of het centrum, voor N-VA Tessenderlo is het cruciaal dat je je er écht ‘thuis’ kan voelen.

Om dit te bevorderen willen we inzetten op volgende specifieke thema’s:

• Leegstand handelspanden en ondersteuning startende ondernemers
    Aanpak van leegstand kan volgens N-VA Tessenderlo door startende ondernemers te ondersteunen. Dit kan evt. door een financiële ondersteuning, die uiteraard altijd doordacht en transparant wordt toegekend. Daarnaast is het minstens even belangrijk om ook op praktisch vlak starters een duwtje in de goede richting te geven, door bvb. het inrichten van een ondernemersloket, waar starters met al hun vragen op één plek terecht kunnen.
  • Herbestemming kerken
    Kerken zijn een stukje van ons Vlaams erfgoed waar we trots op mogen zijn. Daarom is N-VA Tessenderlo van mening dat deze gebouwen anno 2018 veel intensiever zouden kunnen gebruiken. In navolging van verschillende andere gemeenten willen we dan ook graag bekijken welke Looise kerken ontwijd en herbestemd kunnen worden. Naar analogie met de vroegere bibliotheken in de gehuchten, zou een gelijkaardige centralisatie kunnen worden uitgewerkt. Zowel over locaties als concrete bestemming mag wat ons betreft ook jij mee je zeg doen, zodat de kerkgebouwen weer een beetje van álle Looienaars worden!
  • Wonen
    Het is de taak van een gemeentebestuur de vinger aan de pols te houden om bij het creëren van woongelegenheid in te spelen op de behoeften van alle Looienaars, gaande van (jonge) alleenstaanden, over gezinnen met kinderen tot ouderen.
    Ook moeten we nieuwe tendensen (zoals kangoeroewoningen, aanleunwoningen en co-housing) op de voet volgen en maximaal ondersteunen.
  • Dit geldt zeker ook voor ruimtelijke evoluties. De tijd dat het óf open ruimte óf woongelegenheid was, is voorbij gestreefd. In tijden van schaarste is het een must in te zetten op kernversterking, inbreiding en woonbuurten die aangenaam wonen met maximaal behoud van groen en open ruimte mogelijk maken.
    In dat opzicht pleit N-VA Tessenderlo dan ook voor een ontwikkeling van het Kolmenveld, om in te spelen op verschillende behoeften die er zijn bij de Looienaars (denk maar residentiële ouderenzorg en wonen in of vlakbij de kern). Dit willen we evenwel doen mét behoud van de nodige open ruimte.
  • Thuiskomen’ als nieuwkomer
    We verwelkomen op regelmatige basis hartelijk onze nieuwe inwoners op hun ‘dag van de nieuwe Looienaar’. Wie echter niet enkel nieuw is in Tessenderlo maar ook nieuwkomer in ons land, verdient onze bijzondere aandacht. Door het inrichten van Nederlandse lessen, in combinatie met kinderopvang voor jonge ouders, willen we ook hen een duwtje in de rug geven om zich snel thuis te voelen in Tessenderlo. Voor wie dit niet voldoende is, gaat het Sociaal Huis samen met deze inwoners op weg richting een gepaste job, huisvesting,… Dit laatste willen we uiteraard maximaal waarmaken voor élke Looienaar die hier nood aan heeft, dat spreekt voor zich!
  • Opgroeien in Tessenderlo
    Ook de vele Looise kinderen en jongeren moeten zich hier van jongs af thuis kunnen voelen. Daarom verdienen zij onze specifieke aandacht!
  • Speelpleintjes in zo veel mogelijk buurten, gecombineerd met een eigentijdse hoofdspeeltuin in ’t Kraanhof, waar de kleinsten veilig kunnen spelen;
  • Duurzame huisvesting voor onze speelplein- en tienerwerking en ons jeugdhuis;
  • Een plaats waar de Looise jongeren weer volop kunnen fuiven.
  • Aandacht voor senioren
    Tegen 2030 zal naar schatting 25% van onze Looise bevolking bestaan uit 65-plussers; dit komt neer op ongeveer 5000 Looienaars. Maar ‘oud’ is zeker niet out voor N-VA Tessenderlo. Integendeel, anno 2018 is de (jonge) senior een actieve burger; de oudste senioren leven alsmaar langer. Wie dit nog kan, wil vaker en vaker zelf mee participeren; aan het gemeentebestuur de taak dit aan te moedigen. Betrokkenheid is immers één van de middelen bij uitstek om actief te blijven. Bovendien raken (alleenstaande) ouderen zo minder snel geïsoleerd. Ook wie zorg nodig heeft, moet zelf regisseur kunnen blijven van zijn traject. Ouderen die hun hele leven actief bijgedragen hebben aan de maatschappij verdienen beter dan louter voorwerp van zorg te worden!
    Enkele concrete voorstellen m.b.t. het seniorenbeleid:
  • N-VA Tessenderlo wil mantelzorgers die zorg dragen voor hulpbehoevenden verder ondersteunen en onder meer jonggepensioneerden en jongeren sensibiliseren om hun steentje bij te dragen. Hierbij kunnen we creatief kijken naar mogelijke kruisbestuiving met scholen. Studenten kunnen zich inzetten als vrijwilligers. Kinderen van de basisscholen kunnen een mooie wisselwerking hebben met de bewoners van ons woonzorgcentrum.
  • Naar analogie met de BIN’s (zie ook p. 5 onder ‘veiligheid’), pleit N-VA Tessenderlo voor het oprichten van WIN’s, WelzijnsInformatieNetwerken. Hierbij kan je als bewoner van je buurt signalen die je opvangt, melden aan bvb. het Sociaal Huis. Bij uitbreiding kan dit netwerk ook ingezet worden voor de hulp aan oudere buren met een weinig complexe ondersteuningsvraag, zoals bvb. af en toe boodschappen doen;
  • Verder zien we tal van manieren waarop we vrijwilligers kunnen inzetten in de zorg en ondersteuning van onze senioren:
  • De telefoonster, een belproject waarbij eenzame ouderen op bepaalde momenten opgebeld worden voor een babbeltje;
  • De sneeuw- en vuilnistelefoon, die minder mobiele ouderen kunnen bellen als ze hulp willen bij het ruimen van sneeuw op hun stoep of het buitenzetten van hun vuilnis;
  • Helpen bij de organisatie van ontmoetingsnamiddagen voor eenzame ouderen;
  • Het ondersteunen van nieuwe woonvormen, ook voor senioren (zie ook p. 8 onder ‘wonen’).
  • Volop inzetten op serviceflats.
  • De mogelijkheid tot het organiseren van een dagopvang te onderzoeken.

Met deze waaier aan positieve voorstellen voor de toekomst zijn wij er als N-VA Tessenderlo rotsvast van overtuigd dat ons Loois ‘klavertje vier’ volop zal floreren!

Transparantie, een inkijk in het gemeentebestuur

Anno 2018 ligt de tijd dat de gemeente besturen een voorrecht was van enkele notabelen uit het dorp gelukkig ver achter ons intussen. Tessenderlo heeft desondanks nood aan een véél intensievere wisselwerking tussen het beleid en de Looienaars!

Heldere communicatie

Niet elke Looienaar zit erop te wachten om zelf actief deel te nemen aan het beleid. Voor N-VA Tessenderlo is het zelfs essentieel dat dit een aanbod en geen verplichting is.
Het gemeentebestuur heeft echter wel de plicht iedereen correct, duidelijk, tijdig en volledig te informeren.

Administratieve procedures zoals de aanvragen voor vergunningen willen we graag duidelijker, toegankelijker en gemakkelijker maken voor je.

De vernieuwde gemeentelijke website is reeds een goed begin, maar N-VA Tessenderlo wil nog veel meer doorgedreven communiceren met jou als inwoner door bijvoorbeeld een livestream van de gemeenteraad en het openbaar beschikbaar maken van de verslagen van de wekelijkse vergaderingen van het College van Burgemeester en Schepenen.

Inspraak

Aan voor wie het iets meer mag zijn, wil N-VA Tessenderlo de mogelijkheid bieden tot het actief mee vorm geven aan het beleid. Elke Looienaar moet voor ons zélf kunnen participeren door bijvoorbeeld een vragenkwartiertje op de gemeenteraad.

Daarbij is het niet genoeg om de bemerkingen van de Looienaars mee te nemen, integendeel, het is een teken van respect naar die Looienaar er ook iets mee te doen!

Om een globale kijk te krijgen op waar de Looienaar van wakker ligt, organiseert het gemeentebestuur in het begin van de legislatuur een ‘Zeg-je-gedacht’-ronde doorheen de gehuchten.

Voor wie zijn bemerkingen liever schriftelijk overmaakt, koppelen we dit aan een fysieke en digitale ideeënbus. Deze zullen een plekje krijgen in de verschillende locaties van het Cultuurhuis in de 4 gehuchten.

Voor belangrijke concrete projecten (en dit niet alleen voor RUP’s, Ruimtelijke UitvoeringsPlannen!) wil N-VA Tessenderlo inspraaktrajecten. Hierbij is het niet alleen de bedoeling jouw mening te vragen maar tevens de eindbeslissing te kaderen met specifieke aandacht voor de reden waarom bepaalde suggesties níet gevolgd werden.

De adviesraden herleiden we tot hun essentie. Zo zullen ze genoeg slagkracht krijgen om in een effectieve wisselwerking met het gemeentebestuur mee door te wegen in de besluitvorming. Zo moet het met de huidige beschikbare middelen mogelijk zijn om meer te doen voor de talrijke Looise verenigingen.

Naast de jeugdraad die inspraak biedt aan de jeugdverenigingen wil N-VA Tessenderlo ook de niet-georganiseerde jeugd aanspreken. Een straathoekwerker is een mogelijkheid om bij die groep jongeren de vinger aan de pols te houden.

Om ook de jongste Looienaars de mogelijkheid te geven hun mening kenbaar te maken wil N-VA Tessenderlo graag een kindergemeenteraad installeren.