Milieu & Natuur

IJveren voor een groen en gezond Tessenderlo

Een schoon leefmilieu
is essentieel voor onze gezondheid en voor ons psychisch welbevinden. De natuur die ons nog rest moeten we koesteren en vrijwaren voor onze kinderen.

De druk op het leefmilieu is groot, de ruimte waar de natuur zijn gang kan gaan dreigt steeds meer in te krimpen, de waterkwaliteit laat te wensen over door overbemesting en pesticiden, de afvalberg groeit, de luchtkwaliteit wordt bedreigd door fijn stof in stedelijke agglomeraties en langs grote verkeersassen.  Kinderen en ouderen zijn vaak de eerste slachtoffers van milieuvervuiling. We zullen met z’n allen zorgzamer met grondstoffen en energie moeten leren omgaan om de dreiging van een globale klimaatverandering tegen te gaan.

De kentering is ingezet. Er is reeds veel vooruitgang geboekt en het milieubewustzijn groeit, zowel bij onze beleidsmensen als bij de bevolking.  De jongste decennia zijn er maatregelen genomen om de industrie in Tessenderlo schoner en veiliger te maken en er is geïnvesteerd in de groene troeven die onze gemeente  te bieden heeft. Maar het werk is niet af. De inspanningen moeten worden doorgezet.

Welk engagement mag u verwachten van N-VA Tessenderlo voor een groenere en gezondere gemeente?

1. De gemeente moet nog meer inzetten op sensibiliseringscampagnes
    Streven naar een gezond leefmilieu is een zaak die ieder van ons aanbelangt. Maar het is ook ieders verantwoordelijkheid. Een gezond milieu begint bij onszelf, in onze onmiddellijke omgeving, in ons eigen doen en laten. Daarom wil N-VA Tessenderlo lokaal nog meer inzetten op bewustmaking. Wij willen de fiets nog meer promoten en dringen aan op een verbetering van de fiets- infrastructuur (Zie de nieuwsartikelen hieronder).Milieuvriendelijke gewoonten moeten worden aangemoedigd en beloond. Milieuvriendelijke gewoonten zoals sorteren van huisafval, composteren, zuinig omgaan met water en energie, moeten worden beloond. Want een gezonder milieu begint bij ieder van ons.
  2. De gemeente moet zelf het voorbeeld geven
    Geeft het huidige gemeentebestuur de Looienaars het goede voorbeeld? Te weinig! Het goede voorbeeld geef je niet door de kerst- en andere verlichting zorgeloos lang en overvloedig te laten branden, om maar één voorbeeld te noemen. Of door vervuilende dieselwagens aan te schaffen voor de groendienst, omdat die op korte termijn goedkoper zijn dan milieuvriendelijkere voertuigen. Nog minder geeft ons gemeentebestuur een voorbeeld door wegen te laten verharden in bos-en recreatiegebied met dubieus en verontreinigd steenpuin!
  3. Zorgen voor gebieden waar de natuur ongeremd zijn gang kan gaan
    Het Merodeproject, de Gerhagenpoort, het zijn fantastische projecten die onze steun altijd hebben gekregen. Ze zetten onze gemeente toeristisch op de kaart. Maar het prestigeproject vertoont ook zo zijn minder fraaie kantjes. Daarover leest u meer in de nieuwsartikelen hieronder. De gemeente moet zorgen dat er een evenwicht blijft bestaan tussen  recreatie, toerisme en ongerepte natuur, waar de fauna en flora zich ongerept kan herstellen. Nieuwe verkavelingen , bouwvergunningen of  toeristische infrastructuren in het kwetsbaar open gebied dat ons nog rest moeten voor eens en voor altijd definitief tot het verleden behoren. Voor iedereen.
  4. Kleine initiatieven kunnen een grote invloed hebben op de biodiversiteit
    Zo kunnen bermen en open plaatsen deels worden ingezaaid met wilde bloemen die nectar leveren aan onze bedreigde bijen en vlindersoorten. Met een doordacht maaibeheer zijn ze onderhoudsvriendelijk en mooi voor het oog.
  5. Meer dialoog en samenwerking met de natuurverenigingen.

Hebt u creatieve ideeën die een bijdrage kunnen leveren aan een beter leefmilieu in Tessenderlo?

Hebt u klachten of bezorgdheden over mogelijke milieu- overtredingen?

Klik op contact en laat het ons weten.  N-VA Tessenderlo kaart het voor u aan op de gemeenteraad!

Nieuws over dit onderwerp

Schepencollege toont zich mild voor sluikstorten

Aangepast gemeentelijk reglement Het probleem van sluikstorten is niet nieuw. Iedereen is het er intussen over eens:  overtredingen moeten strenger worden aangepakt. Tot voor kort waren de boetes zo …