Zaak Optima: financieel verlies voor Tessenderlo beperkt

Op 9 oktober 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

Zoals bekend zijn vele Vlaamse Gemeenten gedupeerd door het faillissement van de bank Optima.  Onze N-VA-fractie wilde weten of ook de gemeente Tessenderlo (gemeente, OCMW, AGB) hier mogelijk financieel nadeel zal onder lijden. Op de gemeenteraad van maandag 26 september richtte raadslid Edwin Bollen (N-VA) een drieledige vraag tot de meerderheid:

• Heeft de gemeente Tessenderlo rekeningen, beleggingen of spaarproducten bij Optima?
  • Zo ja, om welke bedragen gaat het hier?
  • Vanaf wanneer is het lokaal bestuur klant bij Optima en hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Schepen van Financiën Willy Wilms (SPA/SPIL) verzekerde formeel dat er van participatie met de bank Optima geen sprake is en er dus geen redenen tot bezorgdheid zijn. Het tweede en het derde luik van de vraag bleek volgens Wilms dan ook niet relevant.

Uit een navraag bij de gemeentelijke financiële dienst blijkt nochtans dat Tessenderlo wel degelijk een rekening had bij Optima, maar naar verluidt werden de signalen dat er problemen op til waren tijdig onderkend. Het kapitaal werd dus tijdig verplaatst. Het verlies beperkt zich voor Tessenderlo kennelijk tot de rente op die rekening en die bedraagt gelukkig slechts enkele honderden Euro’s.

Hoe waardevol vond je dit artikel?