Schepencollege toont zich mild voor sluikstorten

Op 21 december 2016, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Milieu & Natuur

Aangepast gemeentelijk reglement

Het probleem van sluikstorten is niet nieuw. Iedereen is het er intussen over eens:  overtredingen moeten strenger worden aangepakt. Tot voor kort waren de boetes zo laag dat ze geen afschrikkend effect hadden.

Daarom keurde de gemeenteraad in januari 2016 een nieuw gemeentelijk reglement  goed dat door onze fractie volmondig werd gesteund. Daarin wordt een geldboete vooropgesteld die in verhouding staat met de reële kostprijs van de opruiming (berekening van gemeentelijke werkuren en inzet van materiaal door Openbare Werken) .

‘Beperkte hoeveelheid’…

Het is niet makkelijk om sluikstorters op heterdaad te betrappen. De keren dat zulks wel gebeurt lijkt het schepencollege het eigen reglement niet al te serieus te nemen. Want wat stellen we vast?

Nadat er door de politie een PV werd opgesteld voor een particuliere overtreding i vm sluikstorten op de Sportlaan stelde Openbare werken zoals voorzien in het nieuwe reglement een onkostennota op voor de opruimkosten. Daarbij werden werkuren en de inzet van een vrachtwagen van de gemeente berekend op 169, 20 Euro.

De overtreder diende een bezwaarschrift in bij het college van burgemeester en schepenen.  Hij vond de boete buitensporig hoog , naar eigen zeggen omdat er slechts een ‘beperkte hoeveelheid’ werd achtergelaten.

Consequente houding?

Langs de ene kant argumenteert het Schepencollege in haar verslag dat de kostenraming van openbare werken voor de opruiming wel degelijk correct en realistisch is. Toch werd er ingegaan op het verzoek van de sluikstorter om de boete te herleiden tot het minimumbedrag van 74,30 Euro. Op de gemeenteraad van 25 oktober stelde de N-VA-fractie dan ook de vraag waarom het schepencollege hier geen consequente houding heeft aangenomen.

De burgemeester haalde de jonge leeftijd van de overtreder aan als verzachtende omstandigheid.

N-VA Tessenderlo:  ‘Meerderheid geeft het verkeerd signaal.’

“Op vraag van de overtreder legt men hier het kostenplaatje naast zich neer dat door Openbare Werken realistisch is becijferd,” stelt raadslid Edwin Bollen (N-VA) vast. “De leeftijd van de overtreder of zijn financiële situatie mag geen verzachtende omstandigheid zijn. Indien de financiële toestand van de overtreder van die aard zou zijn dat hij het opgelegde bedrag niet kan betalen, zou men een alternatieve boete kunnen opleggen door hem een paar uur werk te laten presteren bij de gemeentelijke dienst ter compensatie van de overlast die hij heeft veroorzaakt.”

Op dit ogenblik is er in onze gemeente echter nog geen kader voor zo’n alternatieve straf.  Het dossier Gemeentelijke Administratieve Sancties  (de zgn GAS-boete) is op dit moment nog in voorbereiding.

Fractieleider Liesbet Geyskens:

“Wat ons betreft geeft het schepencollege hier een totaal verkeerd signaal. We kunnen dan ook slechts betreuren dat de oude politieke cultuur ‘dat er wel iets te regelen valt’ bij de meerderheid kennelijk nog niet tot het verleden behoort. ”