Kostenplaatje Offerfeest loopt op.

Op 16 juni 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Financiën

(agendapunt GR punt 6 mei 2016 i v m Aanpassingen samenwerkingsovereenkomst offerfeest)

Het offerfeest van september 2016 komt dichterbij. N-VA Tessenderlo wenst alle moslimgelovigen in Tessenderlo van harte een mooi feest toe.

Op de Gemeenteraad van mei 2016 formuleerde N-VA Tessenderlo wel vragen bij het kostenplaatje van de permanente slachtvloer in Beringen, waar ook Tessenderlo toe bijdraagt. Ook de vergoeding  en de kwalificatie van de medewerkers (kelers, onthuiders, uitslachters) roept kritische vragen op.  Onze gemeenteraadsleden drukten hun respect uit voor de culturele en religieuze tradities maar benadrukten tevens het N-VA- standpunt dat er wel degelijk hedendaagse en meer diervriendelijke alternatieven zijn die de voorkeur verdienen op het onverdoofd slachten.

Het kostenplaatje:

In Beringen maakte het stadsbestuur een evaluatie van het offerfeest van 2015. De bouw en uitbating van het slachthuis kostte vorig jaar voor alle deelnemende gemeenten, waaronder Tessenderlo,  samen €154.129, wat neerkomt op het dubbele van het oorspronkelijk geschatte bedrag van €70.000.
Na de grote investeringen van vorig jaar zijn er dit jaar voornamelijk wat aanpassingswerken nodig.  De uitbatingkosten van om en bij de €75.000 zullen echter wel terugkeren bovenop de geplande bijkomende investeringen van €6.200. Voor 2016 maakt men een voorlopige financiële inschatting van ongeveer €63.000. Hierin zitten echter nog geen cijfers voor externe schoonmaakfirma of inzet medewerkers werkplaatsen. Uiteindelijk zal de kostprijs waarschijnlijk oplopen tot meer dan €90.000 waarvan Tessenderlo zijn deel zal moeten bijdragen.

Om enigszins tegemoet te komen aan het financiële plaatje werd beslist om de prijs per slachtbrief te verhogen van €5 naar €10. Voor de medewerkers (kelers, onthuiders en uitslachters) wordt een dagvergoeding voorzien tussen de €200 en €300.

De kostprijs van een slachtbrief is bijgevolg ruim onvoldoende om de kosten te dekken.

Niet opgeleide medewerkers

Op de gemeenteraad van Tessenderlo stelde Liesbet Geyskens grote vraagtekens bij het feit dat naast opgeleide slachters ook niet opgeleide medewerkers worden ingezet. Liesbet: “Los van de discussie omtrent de wenselijkheid en de grootte van die vergoedingen stellen wij ons toch nog andere vragen hieromtrent. Het slachten van dieren veronderstelt toch deskundigheid en ervaring. Waar ligt de grens tussen ‘niet specifiek opgeleid’ en ‘om het even wie kan dit klusje komen klaren’? “

Onze fractie trad dan ook het standpunt bij dat N-VA- parlementslid Werner Janssen eerder al op de gemeenteraad van Beringen formuleerde:

Werner Janssen: "De medewerkers zijn doorgaans mensen uit de eigen religie. Kunnen zij dit niet doen op vrijwillige basis? Verder stellen we inderdaad vast dat ook kelers, onthuiders en uitslachters zonder opleiding een vergoeding krijgen. Hoe is het mogelijk dat men mensen zonder opleiding een vergoeding kunnen krijgen om dieren onverdoofd te slachten?
De deelnemende gemeenten gaan ervan uit dat er extra zal opgeroepen worden om schapen te slachten. Hierdoor zullen er waarschijnlijk 2 slachtdagen zijn. Werden er in 2015 in totaal 277 schapen geslacht, dan zijn de prognoses dat het dit jaar om méér dan 800 dieren zou gaan. Ook die extra oproep valt enkel te betreuren. Er zijn immers voldoende alternatieven mogelijk.”

Alternatieven

Men kan een gift doen, vooraf geslacht halal vlees bestellen of een rund slachten in de plaats van zeven schapen. Als men dan alsnog wenst over te gaan tot slachten, waarom kan men dan de dieren niet eerst verdoven zoals het door de moslimgemeenschap al in vele andere landen al wordt toegepast? In sommige landen is het reeds verplicht om verdoofd te slachten.

“De huidige organisatie wil hier jammer genoeg niet van weten," betreurt Werner Janssen. “Blijkbaar is het water hiervoor in Vlaanderen nog veel te diep. Terwijl minister Ben Weyts (N-VA) voorstander is, weigeren CD&V, SPa, OpenVLD, Groen en PVDA om dit dierenleed  te voorkomen. Er zijn alternatieven voorhanden om op een meer diervriendelijke en hedendaagse manier een evenwaardige invulling te geven aan het offerfeest. Met alle respect voor culturele en religieuze tradities vinden wij dat er meer moet ingezet worden op die alternatieven. Wat ons betreft is dit een overbodige uitgave om 2 dagen dierenleed te organiseren," besluit Werner.