Hinderpremie

Op 26 juni 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Locale economie, Openbare werken

DE ‘HINDERPREMIE’: GOED NIEUWS VOOR KLEINHANDELAARS!

Automatische vergoeding bij hinder door werkzaamheden

Vanaf 1 juli keert de Vlaamse overheid automatisch een “hinderpremie” van 2000 euro uit aan handelaars die te maken krijgen met werkzaamheden in de buurt van hun winkel.

“Een hele verbetering ten opzichte van de vroegere situatie,” licht onze fractieleider Liesbet Geyskens de nieuwe regeling toe. “Vroeger konden handelaars ook een vergoeding aanvragen voor inkomensverlies door werkzaamheden. Maar dat was een heel administratief gedoe. Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) maakt nu komaf met die papieren rompslomp. De administratieve last ligt voortaan bij de overheid en niet meer bij de handelaar. Als de overheid hinder veroorzaakt door bijvoorbeeld openbare werken, moeten we handelaars helpen om die moeilijke periode te overbruggen. Voortaan wordt dus automatisch én voorafgaand aan de werkzaamheden een premie van 2000 euro toegekend aan de handelaars in kwestie. Zo kunnen ze zich met dat geld goed voorbereiden op de werkzaamheden en maatregelen nemen om hun zaak toch open te houden voor hun klanten.”

Wie heeft er recht op de ‘hinderpremie’?

De nieuwe hinderpremie is bedoeld voor kleine ondernemingen die maximaal negen werknemers in dienst hebben en rechtstreeks in contact komen met hun klanten, zoals bakkers, slagers, apothekers, enz…

Er moet ook sprake zijn van ernstige hinder. Zo moeten de werkzaamheden minstens dertig dagen na mekaar duren, de rijbaan moet geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn en de werfzone moet méér dan 50 m2 innemen.

Gemeente moet openbare werken aanmelden

Het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen keert de hinderpremie uit. Dat gebeurt maximaal één keer per jaar en één keer per hinderperiode.

Steden, gemeenten en nutsbedrijven moeten sinds dit jaar hun openbare werken aanmelden in de GIPOD-databank. Daardoor kunnen de handelaars worden geselecteerd die in een hinderzone liggen en voor de hinderpremie in aanmerking komen. Daarna krijgen ze automatisch een brief die hen op de hoogte brengt van de geplande werkzaamheden. De handelaar moet zich dan enkel nog registreren en zijn gegevens invullen op de website vlaio.be om het geld gestort te zien op zijn rekening.

Méér toekenningen verwacht.

De Vlaamse overheid trekt zes miljoen euro per jaar uit voor de nieuwe hinderpremie. Er zullen nu naar schatting drie à vier keer meer handelaars zo’n premie krijgen omdat het overbodige papierwerk wegvalt en de overheid nu zelf detecteert welke handelaars in aanmerking komen.  Naar schatting zullen tussen de 2500 en 4000 handelaars recht hebben op de vergoeding.

Sluitingspremie.

Indien handelaars zich genoodzaakt zien om hun zaak te sluiten omdat hun straat helemaal niet meer bereikbaar is, dan kunnen ze een sluitingspremie als compensatie ontvangen. Die bedraagt 80 euro per sluitingsdag.

Vragen? …
Contacteer ons!