Fusie Tessenderlo – Ham? N-VA wil dat ook uw mening telt!

Op 29 oktober 2020, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Inspraak en overleg

U zal ongetwijfeld ook hebben vernomen dat Tessenderlo samen met buurgemeente Ham de piste aan het onderzoeken is om te fusioneren tot één gemeente. Meer concreet is er een werkgroep in het leven geroepen samengesteld door telkens de burgemeester, de bevoegde schepen, de algemeen directeur en de financieel directeur van deze respectieve gemeentes. Deze acht personen hebben dus momenteel het heft in handen om hierover de definitieve beslissing te nemen.

N-VA Tessenderlo is evenwel van mening dat ook U als burger een stem moet krijgen in dit belangrijke debat. Deze mogelijke samenvoeging heeft namelijk toch wel een erg verregaande invloed op het leven van de Looienaar. In ieder geval dienen de pro’s en contra’s afgewogen en enkele eerste vragen onderzocht.

Uit eigenbehoud en traditie zijn we mogelijk kritisch ten aanzien van een samenvoeging van gemeentes, al is het wel een tendens die vanwege de hogere overheden wordt toegejuicht.
Het lijkt er evenwel op dat Tessenderlo en Ham een eventuele verplichting tot fusioneren op termijn niet willen afwachten maar al deze legislatuur, uiterlijk bij het begin van de volgende, van de fusie een feit willen maken. Vanwaar de haast?

Er zijn uiteraard ook mogelijke voordelen. Dat de gemeentes op zich prima kunnen samenwerken blijkt onder meer reeds uit de goede werking van de gezamenlijke politiezone.
Bovendien kunnen de gemeentes elkaar financieel en administratief nog versterken maar ook promotioneel met een gunstige invloed op toerisme en het handelsklimaat in het algemeen.

Worden de belangen van de kleinere deelregio’s (gehuchten) dan nog wel afdoende behartigd wanneer zij mee opgaan in een groter geheel?

Een samenvoeging van de gemeentes zou ook een samenvoeging van gemeenteraden met behoud van schepenen betekenen. In principe blijft eenieder dus wel afdoende vertegenwoordigd. Wel zijn de
meerderheidspartijen in Ham en Tessenderlo momenteel verschillend en ook de strijd om de burgemeesterssjerp zal dienen te worden uitgevochten!

Hoe ziet men deze fusie verder concreet voor de gemeentelijke diensten? Worden de diensten verdeeld over de twee gemeentehuizen, valt er één gemeentehuis weg of wordt er een groter nieuw gebouwd en zo ja, waar? En wat is de impact voor de jobs van het gemeentelijk personeel?

Ook zou dit een impact hebben op de plannen van Tessenderlo voor de bouw van het nieuwe cultuurhuis, een prestigeproject voor Looi waarvoor een budget van maar liefst 10 miljoen euro is voorzien. Hierover is reeds heel wat inkt gevloeid maar momenteel nog steeds geen enkele duidelijkheid. Wat wordt het concept? Eén groot cultuurhuis, een opsplitsing over meerdere locaties? Waar zal dit komen?
Indien een samenvoeging met Ham overwogen wordt, kunnen de kosten voor de bouw van het nieuwe Looise cultuurhuis mogelijks gedrukt worden nu ook Ham op cultureel vlak voorzien is, met De Zille, de Bib etc.

Bovenop het inhoudelijke vraagstuk aangaande de fusie, ligt de burger ten slotte ook wakker van hoe de gemeente heet waarin hij of zij woont. Ook over de nieuwe naam van de fusiegemeente dient U geraadpleegd te worden.

N-VA Tessenderlo is dus formeel van mening dat de burger afdoende over al deze en andere vraagstukken dient te worden geïnformeerd en hierna de mogelijkheid moet krijgen om mee te beslissen bij wege van een volksbevraging of en hoe een fusie met Ham op korte termijn moet worden gerealiseerd.