Dagordes maart 2019: ontvangsbewijs bij melding/vraag aan het loket en invoering European Disability Card

Op 25 maart 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Inspraak en overleg, Sociale zaken, Toegevoegde dagordes

Tijdens de zitting van maart kwam onze fractie met voglende 2 voorstellen. De volledige tekst hiervan kan u terugvinden in bijlage.

Raadslid Johan Moonen kaartte aan dat de communicatie al wel eens mank loopt bij het doen van een melding of stellen van een vraag bij één van de gemeentelijke diensten. Hij bepleitte daarom de invoering van een bewijsje als Looienaar langskomen aan het loket. Zo weet de burger met wie hij juist gesproken heeft, en heeft de ambtenaar alle juiste contactgegevens om de zaak verder op te volgen en terug te koppelen.
​De burgemeester repliceerde dat iedereen die daarom vraagt, nu al een bewijsje kan krijgen. Desalniettemin zal hij bekijken hoe dit systeem veralgemeend kan worden. Wij volgen het in elk geval verder op voor u!

Fractievoorzitter Liesbet Geyskens pleitte dan weer voor de invoering van European Disability Card in Tessenderlo. Deze, zoals de naam het zegt, Europese kaart kunnen mensen met een beperking aanvragen en gebruiken in verscheidene landen, als 'bewijs' van hun beperking. Op die manier kunnen ze dan van een aantal voordelen genieten, bvb. wat betreft toegankelijkheid van bepaalde activiteiten en evenementen. Het college beandrukte bij monde van OCMW- voorzitter Saenen dat ook zij een maximale participatie van iedereen nastreven en dus zeker dit voorstel verder willen bekijken. Waarvoor dank!