Dagordes april 2019: Faciliteiten in Gerhagen en online registratie orgaandonatie

Op 30 april 2019, over deze onderwerpen: Milieu & Natuur, Sociale zaken, Toegevoegde dagordes

De voorstellen die we tijdens de gemeenteraad van april deden kan u nalezen in bijlage.

Raadslid Isabelle Kortleven pleitte voor enkele extra faciliteiten in Gerhagen, met name extra vuilbakken langs de belangrijkste wandelpaden en een waterfonteintje. De sanitaire blok gaat er sowieso vernieuwd worden, en de meerderheid wilde alvast de optie voor het integreren van een fonteintje bekijken. Tegenover extra vuilbakken stonden ze echter weigerachtig, omdat een teveel hieraan sluikstorten en zwerfvuil in de hand werkt volgens verschillende studies. Desalniettemin blijft de coalitie naar eigen zeggen wel oog hebben voor het plaatsen van voldoende vuilnisbakken op de grote kruisingen in Gerhagen én het dikwijls genoeg ledigen ervan.

Fractievoorzitter Liesbet Geyskens stelde voor om op de gemeentelijke website een module toe te voegen zodat ook Looienaars zich online kunnen registreren als orgaandonor. Gek genoeg was de reactie van de meerderheid ietwat wijfelend. Ze waren zeker niet tegen, maar stelden dat iedereen per definitie donor is, tenzij expliciete weigering, al weet iedereen dat de praktijk anders ligt... Ook hadden ze vragen bij de kostprijs.
We volgen in elk geval verder op of ons voorstel effectief onderzocht wordt!